torsdag 30 juli 2015

Tygkassar kan man inte få för många av

 

Har några kassar i för mig ovanlig storlek som jag gillar den vänstra kommer från Västra Götaland jag gillar både modellen och trycket med text i blandade storlekar - man kan låta datorn gör liknande via Wordle, men sen ska det tryckas också. Den högra har jag sytt själv av ett IKEA tyg för många år sedan -lite längre handtag som även funkar att hänga över axeln.

Hittade tre IKEA stuvar som fick bli vars en kasse i olika modeller - det blev bara trådar över på bitarna.
- Färdigt mått ungefär bredd 39 cm, höjd 41 cm, botten 12 cm och två handtag 61 cm.
- Färdigt mått ungefär bredd 38 cm, höjd 37 cm, botten 10 cm och ett handtag 120 cm.
- Färdigt mått ungefär bredd 69 cm, höjd 45 cm, botten 19 cm och fyra handtag 69 cm resp 30 cm.
Enklaste möjliga sätt att skapa botten i kassen - vik upp 5-6 cm och sy fast i var sida. Nu kan man ställa ner tex ett mjölkpaket. Ser även snyggt ut när man lägger kassen platt.
Den här blev med vändsydda sömmar och avsydda hörn - lite krångligare men det sätt jag lärde mig först för att få till en botten. Storleken på kassen är ungefär som en blå plastkasse från IKEA och handtagen är precis som på dem både korta och långa. Det finns de som listat många förslag på vad man kan ha IKEA kassar till, här själv brukar jag ha en med mig i väskan när jag åker bort och så packar jag över halva väskans innehåll i en IKEA kasse för att lättare få överblick över mina grejer.
Vill man ha handledning med sömnaden kan man kolla Bea Szenfeld i Gokvälls Andra chansen.

Inga kommentarer: