torsdag 27 november 2014

Nyttigare mat?



Har ett ganska långt tag känt att jag borde laga och äta lite nyttigare mat - för ett antal år sedan höll jag stenåldersdiet under några år men sen har det blandats in annat.
Lånade ett gäng böcker från biblioteket bla Råsmart familj av Ulrika Hoffer i den hittade jag ett recept som jag kände mig sugen att prova. Läs mer här.
Allt i ett för flera dagar
8 portioner
4 dl quinoa
2 msk buljongpulver Glömde hälla i buljong i början så jag kryddade med gurkmeja, persilja och fem peppar.
1 stor lök
1 broccoli Fick inte plats i grytan så jag kokade i en annan gryta.
2-3 grovt rivna morötter
3 dl kokt linser, gärna en fast sort som de små svarta. Jag hittade en liten förpackning Kidney bönor och en burk Kikärter i skafferiet som jag sköljde och la i på slutet.
Gör så här:
Skölj och koka quinoan med buljongpulvret enligt anvisningarna på förpackningen.
Hacka löken och skär broccolin i buketter. Broccolistjälken ansar du och skär i skivor. Skala och riv morötterna grovt.
När fem minuter av koktiden återstår vänder du ner morötter och lök. När tre minuter återstår lägger du broccolin på toppen av allt och lägger på locket. Den blir då ångkokt. Vänd ner de förkokta linserna. (Man kan koka linser och quinoa tillsammans, men tyvärr tar quinoan lätt färg av linserna och det ser lite trist ut.)
Lek med olika grönsaker! En burk passerade tomater kan ersätta en del av vätskan, palsternacka och spenat smakar också gott i.

Inga kommentarer: