söndag 24 augusti 2014

Textiltryck med toalettpappersrulle

Har länge tänkt att jag ska prova att trycka med toalettpappersrullar - äntligen blev det av.
Ovan lite provbitar. Jag började med den gula i mitten, egentligen hade jag tänkt trycka orange men jag hade så lite rött så den gula färgen dominerade. Sen fortsatte jag på kassen nedan och sen lekte jag lite till på provlapparna. i verkligheten kan man se hur pappret i rullen "löser upp sig" och trycket blir "grövre". På slutet blandade jag i lite blå färg och tryckte lite grönt.

Ser ut att vara en helt vanlig kasse.

Men egentligen är det en vidareutveckling av slöjdpåsen med förkläde (stickförklädet).
Jag gillar stickpåsar som är som kassar och har helt enkelt kompletterat en kasse med förklädesdelen. Jag gjorde några veck för att få det lite "mjukare" i midjan. Har man färdiga kassar kan man ju komplettera dem direkt om man vill. Måtten finns med för att jag ska minnas - det här stickförklädet ger jag bort.

Ska absolut göra några stick-kassar/förkläden till mig själv också och det kan nog bli med tryck också för det var kul. Kanske jag också behöver ett stickförkläde  för "rörelse" Garnvindan (verkar inte uppdateras längre) visar ett här att inspireras av. Jag har dessutom en hel rulle kvar av tyget - inköpt på loppis för några år sedan.



Inga kommentarer: