tisdag 1 juli 2014

Semester - det borde bli fäst

Semesterutflykt
Regionmuseet Kristianstad och utställningen POP, kläder och design från 1955-1976. Hade varit smart om jag förberett mig genom att läsa de svenska texterna hemma på datorn innan jag åkte dit - min engelska är ganska begränsad.

Loppisfynd 1- en klänning/tunika med fickor i sidsömmen hade en liten skada på ryggen. Sömmen som skulle förstärkas hade blivit för lång och därmed belastades tyget så att det sprack. En liten tyglapp var en enkel åtgärd. Tyglappen tror jag kommer från Strömma i Norrköping - hittar dock inte tyget på nätet. Jag vet att tyget finns i rött, blått, grönt och gult alla "enfärgat"randiga i varpen.
Loppisfynd 2 - ett par svart jeans. Lite förstora i midjan bak - fixades lätt med ett par raksömmar.

Det borde bli fäst. 
Här ligger fem par strumpor = tio stycken alltså tjugo trådar att fästa. Hur lång tid kan det ta? Då jag är med i Dödergöks sockutmaning 2014 måste de vara klara till 31 augusti och dessutom ett par ännu inte påbörjade restgarnsstrumpor.
Det borde också tränas.
Hittade ett tips med 10 minuter träning på bloggen Slow familjen - har genomfört första förslaget så här långt - att det ska vara så svårt att få något så enkelt gjort.

Inga kommentarer: