söndag 8 juni 2014

Farmors fullkornsbröd


 Hittade ett handskrivet recept från min farmor. Samma farmor (jag har bara en) som fick min första stickade grytlapp för länge sedan.
På baksidan har något barnbarn tränat.


Fullkornsbröd
1 liter fil
1 1/2 dl mörk sirap (ljus sirap)
5 dl grahamsmjöl
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl rågmjöl
1 1/1 dl vetekli (kruskakli)
2 dl vetegroddar (solroskärnor)
2 dl havreksoss eller vete-havre-råg (rågkross)
2 tsk salt
3-4 tsk bikarbonat

Blanda det samman.
Häll i sirap och fil.
Gräddas i smorda
i 175 grader i 80 - 90 min
Den blå texten är ändringar jag gjorde efter vad jag hade hemma.
På bilden syns även morotsbullar recept från Underbara Clara, jag delade i 20 bullar, rullade och la på plåt. Mycket goda - nästan som en god kaka när man brett lite smör på.

Inga kommentarer: