tisdag 3 juni 2014

Att spinna det är svårt


Jag har en kasse ull inköpt på Vävdagarna 2012 av Renee Darley boende i Jämtland.
När jag först fastande vid Renees spinnrock fick jag lite färdigkardad ull kallad Longwool som jag spann och provstickade (3,5 mm vilket blev lite för tätt). Köpte dagen efter så att det räcker till en kofta, igår kände jag att det var dags att spinna ullen.
När jag provspann 2012 spann jag "från sidan av topsbandet" jag tror det var så Renee visade mig och det är ju å man gör när man spinner ull man själv kardat med kardor. Sen dess har jag läst bla om hur Eddy fraktalspinner - men hur gör man då när man fraktalspinner? Om jag begripet det rätt när jag googlat runt så delar man topsbandet i två  delar på längden. Den ena delen delar man ytterligare på mitten ett antal gånger så att man till slut har ett ganska tunt förgarn och spinner det  därav locket från en kryddburk (ska föreställa en diz). Den andra delen drar man försiktigt ut i flera omgångar så att den tillslut blir lagom tunn till förgarn. Mitt topsband är ju randigt på längden så här är det inte så viktigt men Eddy färgar topsband randiga på bredden och för att "jämna ut" färgerna så kan man göra så här. 
Frågan är vad vill jag ha - kardgarn eller -kamgarn? Och hur ska jag göra?




2 kommentarer:

Hedvig sa...

Mycket intressant. Är helt nybörjare på det här med spinning, så jag har tyvärr inga goda råd men vill gärna följa din spinnarframfart i framtiden. :)

Borgmästaren sa...

Vilka fina färger! När de ligger i korgen ser det helt underbart ut!