måndag 17 mars 2014

Blått och vitt

En slump eller är det blå-vitt som gäller nu?
På bilden håller jag på med ett virkat mobilfodral med  blått och vitt ullgarn 6/2, virknål 3mm, (21 luftmaskor). Jag virkar en maska som jag lärde mig på Symässan i Malmö i helgen. Ann Linderhjelm från Ullcentrum på Öland kallar tekniken virkad nålbindning. Nålbindning kan naturligtvis inte virkas så maskan skulle kanske kunna kallas nålbindningsliknande virkad maska.  För mig som inte ännu kommit överens med nålbindningsnålen och min egen tumme kändes det här som ett trevligt alternativ till nålbindning tills jag får den tekniken att lossna. Det är hur som helst en rolig maska att virka och resultatet blir ganska tjockt och dessutom i mina ögon vackert. Ullcentrum har en noggrann beskrivning av tekniken på sin blogg
På Youtube kan man se hur man gör


Ullcentrum har ett antal beskrivningar på arbeten i tekniken bla  handduk i lin, hatt med brätte, mössa, fler vantar och ett mönsterhäfte.
Hittade också funderingar kring hur man håller virknålen.
I Ullcentrums monter på Symässan fanns också en kofta som jag "måste" sticka. Jag har dessutom redan det rätta gröna garnet i beredskapslagret inhandlat av just Ullcentrum på en Symässa för nästan tio år sen - "den som spar den har".
På Ullcentrums blogg hittade jag inlägg med etiketten hållbar garderob  med läsvärda inlägg som passar in i min föresats att försöka minska min belastning på miljön under året. Där finns också läsvärda inlägg om ullhantering bla om Mini Mill alltså ett litet spinneri från Canada, tillverkaren finns på ön Prince Edvard Island, ön där Anne på Grönkulla växte upp, det som gällde Nordöstra Skåne i texten är nog detta.  Läste just i senaste numret av tidningen Land att det finns ett sådant spinneri i södra Skåne i Löberup - Alpaca of Sweden.


Inga kommentarer: