måndag 17 februari 2014

Brödbak

Jag har två böcker Surdegsbröd och Enklare bröd båda av Martin Johansson, köpta av en jultidningsförsäljare för några år sedan. Jag har tittat i dem men inte läst ordentligt och heller inte bakat något. Satte mig äntligen och läste i Surdegsbröd och satte igång med en surdegsgrund på råg.
Fotot är taget på tredjedagen.
Insåg att det kommer att ta många dagar innan det blir något nybakat.
När jag via en blogg hittade ett recept på bröd bakat i gjutjärnsgryta tog jag och provade det.

Första försöket blev helt misslyckat.

Men skam den som ger sig.
Jag satte mig och läste lite i mina böcker och letade reda på Martins bloggar Pain de Martin och Lite mer pain de Martin läste och provade igen.

Resultatet den här gången blev väldigt bra.
Här kommer receptet med mina justeringar.

Världens bästa bröd bakat i gjutjärnsgryta
Ingredienser
6 dl vatten 
En bit jäst, stor som en ärta jag tog ungefär en tesked färskjäst
1 msk. salt lite mindre ca 1/2 msk
2 msk. honung  
625 g vetemjöl (en del kan ersättas med grovt mjöl, beroende på hur mörkt bröd man vill ha)   
1 dl krossat linfrö,
2,5 dl havregryn
3 dl rågsikt
5 dl vetemjöl
1 riven morot
1 dl. solrosfrön att strö i grytan vid bakning


Så här gör man
1. Rör ihop jäst och vatten. Tillsätt salt, honung, och mjöl linfrö, havregrn, rågsikt, morötter blanda och tillsätt vetemjölet och rör ordentligt med en träslev. Tillsätt pinjenötter, pumpafrön, rivna morötter, russin eller kryddor efter tycke och smak. Degen ska vara mycket mjuk och fuktig.

2. Ställ degen med en bakduk över att jäsa över natten (i minst 12 timmar, jag lät den nog stå 14 timmar). Gärna 22-24 grader varmt, i mitt hem får det bli ovanför värmepannan.


3. Klipp en bit bakplåtspapper i lagom storlek för att passa inuti gjutjärnsgrytan. Ställ bakplåtspappret i någon annan form tex durkslaget. Vänd sedan degen i bunken 3–4 gånger med en träslev, vänd över degen i den bakplåtspappersklädda formen (durkslaget) och låt den jäsa i bunken i ytterligare ett par timmar.


4. Placera gjutjärnsgrytan på ett galler i ugnen och sätt på ugnen på 250° C. När ugnen (och grytan) är varm, strö solrosfröna i botten av grytan (på så sätt fastnar brödet inte i grytan). Du kan också välja att använda havregryn eller andra typer av frön.


5. Häll den mjuka degen direkt från bunken och Lyft degen och bakplåtpappersformen ned i den varma grytan. Baka först brödet i ugnen i 30 min. med locket på, ta sedan bort locket och sätt gärna i en termometer och baka brödet i ytterligare 15 min. utan lock. Termometern bör visa på ca 95-100 grader.


Tag ut gjutjärnsgrytan ur ugnen och lyft upp brödet och lägg på galler med en bakduk över.
Det här brödet är otroligt enkelt att laga och kräver ingen knådning över huvud taget. Hemligheten bakom detta är gjutjärnets utmärkta värmeegenskaper och tyngden av det tättsittande locket, som gör att fuktigheten bevaras i brödet. Vi har bakat i en 24 cm rund gjutjärnsgryta från Le Creuset.  Jag bakade i min gamla 3,8 liters gjutjärnsgryta från IKEA fyndad på loppis för många år sedan.
Observera att de flesta gjutjärnsgrytor har en fenolknopp på locket. Le Creuset säljer en metallknopp till gjutjärnsgrytorna som tål de höga temperaturerna. Du kan också välja att ta bort fenolknoppen från locket under bakning och bara låta skruven sitta kvar i hålet medan brödet bakar. Det är dock viktigt att ångan stannar kvar i grytan.



1 kommentar:

Annika Odelstav sa...

det ska jag prova så snart förkylningen gått över!