torsdag 6 februari 2014

Broccolisoppa

Man kan nästan tro att det här har blivit en matblogg men det är bara ett försök till att samla recept jag tycker om så att jag lättare kan komma åt dem även om recept pärmar och kokböcker inte är med mig.
Broccolisoppa finns i Rutiga kokboken från Ica Bokförlag en i  mina ögon mycket bra baskokbok.

Tid: 30 min         4 portioner 8 portioner
djupfryst broccoli ca 250 g ca 800 g
gul lök 2 st 4 st
margarin/smör/olja 1 msk 
buljong 1 liter 2 liter vatten och 4 st grönsaksbuljongtärningar
potatis 4-5 st 10 st
morötter 2 st 4 st
riven muskotnöt eller timjan 1/2-1 tsk
(salt, peppar)
Gör så här.
Låt broccolin ligga framme en stund i rumstemperatur. Hacka löken och fräs den guldgul i matfettet i en gryta. Häll i buljongen.
Skala potatisen och riv den grovt. Tillsätt den. Koka 10 min.
Skrapa och skiva morötterna. Dela broccolin i mindre bitar. Blanda ner alltsammans i soppan. Låt den koka 10 min. Blanda mer morötterna strax innan soppan är klar. Smaksätt med muskot eller timjan, samt om det behövs med salt och peppar.
Servera soppan med rostade brödtärnningar och gärna knaperstekt bacon att strö i sopptallriken.
Jag brukar dela 3 rishultskorvar och lägga i soppan samtidigt med potatisen men idag hade jag inte det så jag stekte ett paket färdiga köttbullar som jag hittade i frysen.

Köttbullarna ligger på en assiett om heter Kobolt från Gustavsberg, enligt uppgift på nätet ska de vara formgivna av Karin Björquist och tillverkade mellan 1958 och 1972. Är man mer nyfiken på Karin Björquist kan man även läsa här.

Inga kommentarer: