torsdag 23 januari 2014

Hembakat



Hembakat bröd är inte så vanligt hos Fröken Slöjd eller egentligen är inte "mjukt"bröd så vanligt heller.
Här är i alla fall mitt favoritrecept.
"Fritidsbröd" (originalet med svart text)
2 paket jäst
7,5 dl vatten
3,75 dl mjölk
3 tsk salt
5 msk sirap eller honung
2-3 morötter om rivs
1,5 l rågsikt eller 7,5 dl blandade ingredienser tex linfrö, havregryn och annat som finns i skafferiet. Tag sen ca 7,5 dl rågsikt.
1,5 l vetemjöl
Gör så här:
1. Värm vattnet och blanda med mjölken - ska var fingervarmt.
2. Smula ner jästen i en bunke och häll på vätskan. Häll i morötterna.
3. Fyll på med salt och sirap.
4. Häll i och rör ihop med mjölet.
5. Dela i fyr delar och lägg på braspanna.
6. Sätt in i kall ugn. Ugnen sättes på 200 grader och bröden gräddas i 40 min.

Just den här gången blev bröden ganska platta. Jag hade ingen rågsikt hemma utan tog 1,5 l allt möjligt bla musli som jag tröttnat på, det blev lite tungt att jäsa upp. Kom efteråt på att jag kunde provat att låta bröden stå och jäsa en stund innan jag stoppade in dem i ugnen.
Namnet "Fritidsbröd" kommer från att brödet bakades på fritids med barnen efter skolan på 1980-talet och då behövde det gå fort.

Inga kommentarer: