torsdag 2 maj 2013

Lilla Anna täcke eller hur man kan sy blockrutor del 1

Jag skulle ju sy lapptäcke på sportlovet - här kommer nu fortsättningen.
Sydde ett första blått varv på alla röda mitt rutor.
Jag sa ju att jag skulle använda mig av  Kristen Vistnes och Grete Gulliksen Moes metod för att sy ihop rutor med remsor från boken Lapptäcken men jag kom på att jag faktiskt inte gör likadant så jag tänkte jag fotograferar och visar hur jag gör.
Nu börjar del 1 i konsten att sy blockrutor på "mitt sätt".

1. Högen med blå mittrutor

2. En samling röda remsor placerade vid symaskinen.

3 a. Placera en röd remsa underst med rätsidan upp och placera en blå ruta ovanpå med rätsidan ner. Jag syr med raksöm 2 eller 2,5 mm långa stygn och med 7 mm sömsmån dvs jag låter tygkanten följa pressarfotens kant. Jag har här valt att fästa "backa" ett par stygn i början och slutet av varje ruta..
3 b. När en ruta är fastsydd lägger jag på nästa ruta och syr fast den direkt - på det här sättet sparar jag mycket sytråd och också en hel del tid.

4 a och b. Dags att klippa isär rutorna som är fastsydda vid samma remsa.

5 a. Vänd på rutorna och stryk över sömmarna.
5 b. Nu stryker jag ut remsorna från rutorna, sömsmånen ligger ut mot remsan.

Inga kommentarer: