torsdag 10 januari 2013

Sticka uppifrån och ner mönster på svenska

Lovade ju nytt uppifrån och ner inlägg senast - här kommer ett med tips på svenska gratis mönster.

Självklart stickar man bara till sig själv och inte för försäljning men det gäller ju för alla mönster som någon annan än man själv gjort, länken går till Visa Lisa.

Man kan börja hos Garnstudio, bilderna är lånade där.

143-23 kofta med en fin fläta i raglanskärningen, masktäthet 14 m/dm, garn Delight och Vivaldi. 
Jag är väldigt sugen på denna men i enfärgat garn så flätan syns lite mer.
115-25 kofta med fint spetsmönster, masktäthet 17 m/dm, garn 2 trådar Alpaca
137-9 kofta med fint ytmönster, masktäthet 21 m/dm, garn Cotton light
136-16 kortärmad kofta med svaj, masktäthet 23 m/dm, garn Delight
129-21 långarmad kofta med svaj, masktäthet 17 m/dm, garn Bomull-lin

Till barn hittade jag dessa:
Smådrops 22-3 "Annika"-Pippitröja med raglan, masktäthet 18 m/dm, garn Nepal
Smådrops 22-15 tröja med runt ok, maktäthet 21 m/dm, garn Karisma
Smådrops 15-14 gladrandig tröja med raglan, masktäthet 18 m/dm, garn Paris

Några fler svenska mönster kommer här.
Alex bild och mönster från Clara Stickar. Masktäthet 16 m/dm endast storlek XS.

Februari Lady Sweater är en jättefin kofta som massor har stickat, det finns över 10 000 på Ravelry, mönster på engelska, bild härifrån och svenska.
Det fanns en KAL för några år sedan då det kom fram att det var många bekymmer med att få ordning på storlekarna. Jag tycker dock att den är jättefin så jag får kanske börja räkna på den i alla fall.



Till baby finns tex 5-timmars koftan till  på Fröding vis och Lilla koftan från Petra O, bilderna från Ravelry.

OBS! Alla bilder i detta inlägg är lånade från nätet - hoppas jag fått med hänvisningarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å va bra. Jag har aldrig stickat något uppifrån och ner men vill börja på en tröja för att sen göra en kofta. Har du nån länk till en svensk tröja som är enkel för en nybörjare i en större storlek typ Large?

Maila i så fall gärna den till mig.

MVH
maddegu@hotmail.se

Karolina sa...

Det finns en svensk översättning av Februarikoftan hos Emma. Funkar jättebra att stick efter! http://emmagjort.blogspot.se/2009/08/february-lady-sweater-pa-svenska.html