fredag 4 januari 2013

Mina koftor stickade uppifrån och ner

Jag gillar att sticka koftor uppifrån och ner.
Min första färdiga var den här. Använde mig av det här mönstret. Den här koftan har blivit väldigt mycket använd så mycket att armbågarna nästan är trasiga - har köpt ärmlappar i skinn så vilken dag som helst kan jag fixa det.
Nästa färdiga var min röda Garter-yoke cardigan också flitigt använd, stickad efter det här mönstret.
Sen har det blivit två till efter samma mönster som den svarta en brun som aldrig blivit bloggad när den var färdig och en svart igen som inte blivit bloggad alls, på den ökade jag 5 maskor till omlotten på framkanten i övrigt är den en kopia av min första svarta. Alla dessa har varit/är favoriter i min garderob.
Några har fastnat i UFO-stadiet tex: den här grå av upprepegarn - garnet är slut och det saknas 5 cm på ärmarna. Jag har använt mig av Tant koftas koftmönster med ett gammalt ytmönster. 



Den blivande koftan av mitt eget spunna garn ligger också kvar i UFO-påsen - vet inte vad jag ska göra åt den. Det lilla orange är också stickad uppifrån och ner efter det här mönstret.

Det finns många "uppifrån och ner" mönster som lockar till att bli stickade mer om det i ett annat inlägg.


1 kommentar:

Annika Odelstav sa...

Dina koftor är fina! Väntar med spänning på nästa inlägg, känns rätt onödigt att göra nåt mer mönster till knitalongen, eller hur?