måndag 24 september 2012

Det börjar bli kallt om händerna


Dags för vantar.
Jag har just stickat två par vantar i samma mönster och färger, två tonårsbröder ska få värma händerna.
Sticknördsfakta:
Mönster: Mönstrade vantar (väldigt lika dessa) från boken Sticka av Nina Sagulin
Garn: Drops Nepal 65% ull, 35% alpacka, mjukt och gosigt. Ca 1 hg per par, tur att jag hade en liten rest av det mörka annars hade det inte räckt till kanten.
Stickor: Strumpstickor 5 mm.
Avvek från mönstret genom att sticka kanten rätstickad. Stickade tre varv och försköt sen mönstret hade inga varv med bara en färg vilket det är i bokens mönster. Hittade ett jättebra sätt att maska av / ihop i toppen på vantar och tumme, på Garnstudio.


4 kommentarer:

Annika Odelstav sa...

Bättre med mönster hela vägen! Jag brukar avmaska strumpor på det viset, tycker det är kanonbra.

annasaviga sa...

Tack för tipset om byxknäna. Har testat nu och det blev kanon! Du kan se på min blogg hur det blev.
/En mycket tacksam Anna

annasaviga sa...

Tack så mycket för dina fina råd. Jag är ju novis när det gäller att sy så det tas tacksamt emot. Det är ju när problem uppstår som man kan lära nytt, jag ska ta bort nålarna i fortsättningen!
/Anna

metamorphosis sa...

Snyggt!