torsdag 21 juni 2012

Sommarlov - African Flower


Sommarlovets första dag för Fröken Slöjd.
Firade skolavslutningen med att sträck-läsa två böcker En blomma i Afrikas öken av Waris Dire och fortsättningen Ökenblomman återvänder - läs dem!
Fastnade sen som som många andra för att virka African Flower.
Jag tror att jag såg dem först här men även här och här finns fina exempel.
Vill du göra egna så finna det en svensk beskrivning här är massor av bilder. Man kan även göra halva rutor eller virka ihop rutorna direkt.
Jag virkar vidare med en ruta i taget ska nog sy ihop till en väska på något sätt med vet inte i vilken modell ännu. Använder bomullsgarn 8/4 och virknål 3 mm.
Jag ska försöka göra ett mönster i form av diagram för det brukar vara lättast för mina elever att följa - jobb även på lovet.
På youtube finns självklart fina videos också på varianter av African Flower.





Inga kommentarer: