söndag 10 maj 2009

Utflykt till Ronneby Kulturcentrum


10 maj 2009
Originally uploaded by frokenslojd

Två utställningar visades i den gamla Emaljfabriken: Stickning - ett hantverk att utveckla av Britt-Marie Christoffersson och Ytspår akrylmålningar av Jonas Lundh.
Jag har besökt Britt-Maries utställning i Halmstad, Landskrona, Borås och nu i Ronneby.
Tittade dels på gamla favoriter, bl a den röda knapphålströjan och de regnbågsfägade knapphålen, dels på "nya" - en i mina ögon ny tröja var den av gröna stickade remsor, hopknuten av virkade blå tampar och även fåglarna i den fria stickningen. Jag tror att även dessa varit med tidigare men jag kommer inte ihåg att jag sett dem. Längre in i lokalen var det extrainsatt kurs med Britt-Marie i det rum som visade Jonas Lundhs målningar. Mina favoriter var "bandet" och "gitaristen" , titlarna är mina egna då inga hade titlar allt för att betraktaren skulle kunna göra sina egna tolkningar.
Med mina stickningar går det sådär, Gater-Yoke Cardigan kanske blir klar i en snar framtid - jag stickar just nu ärmarna för andra gången. Har också en röd/rosa dominoväska igång men det är ganska mycket kvar, har även ett par näverstickade muddar den här gången i beige-brunt Fabel, är bara på första ännu så länge. Sen ligger det också en massa UFO brevid stickfåtöljen. Bilder på stickningarna blir det inte i dag alla kamerabatterier ligger på laddning - fick fota med mobilen på utställningen.

Inga kommentarer: