måndag 2 februari 2009

Ett försök att påverka - ekologiskt

Har inte så mycket slöjdtid just nu.
Kjolen i näverstickning har fått några nya rutor men det är en del kvar och sen det mest spännande - filtningen i tvättmaskin, hur ska det gå?

1 feb 2009 001
Originally uploaded by frokenslojd

En stund i helgen satte jag mig vid symaskinen och sydde några nya kassar av en gammal gardin. Fyllde en av kassarna med "vanliga" barnfamiljsprodukter och några lite mer ovanliga också, mycket var Coops Änglamark, en del var från Saltå Kvarn men gladast blev födelsedagsbarnen för chokladen - kommer ej ihåg märket men den är både ekologisk, rättvisemärkt och jättegod!
Kassen var ingen riktig present utan reklam för att det faktiskt finns ekologiska produkter, lätttillgängliga till hyfsade priser. Har man provat är chansen större att det blir ett ekologiskt val nästa gång i affären.
Själv handlar jag en del ekologiskt, försöker handla närproducerat - svenska äpplen även om de då är konventionellt odlade och säkert jättegiftiga, försöker anpassa min meny efter årstiden! Självklart blir det inte alltid "rätt" men jag försöker så gott det går. Försöker tänka -ingen kan göra allt men alla kan göra något för att påverka vår framtid.
Just nu heter min bok vid sängen Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson och den får självklart igång fler tankar.
Nu till stickorna ...

1 kommentar:

Annika Odelstav sa...

Juste att handla vettigt! Försöker också göra det och nuförtiden finns det ju en hel del. Har också köpt Den hemlige kocken men inte börjat läsa den än. Har en annan som handlar om tillsatser i maten, också en bok som får en att handla lite annorlunda...